Yorum : Satranç / Stefan Zweig

by - Ocak 04, 2018

Tür : Roman
Orijinal Adı : Schachnovelle
Yayınevi : Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Çeviri : Ahmet Cemal
Basım Yılı : 2017
Sayfa Sayısı : 77
Puan : 5/5
''Stefan Zweig, çok geniş bir psikoloji birikimini eserlerinde bütünüyle kullanmış ender yazarlardandır. Onun dünya edebiyatında bir biyografi yazarı olarak kazandığı haklı ünün temelinde de bu özelliği, yani yazarlığının yanı sıra çok usta bir psikolog olması yatar. Satranç, Zweig’ın psikolojik birikimini bütünüyle devreye soktuğu bir öyküdür ve bu öykünün baş kişileri, tamamen yazarın biyografilerinde ele aldığı kişileri işleyiş biçimiyle sergilenmiştir. Zweig ölümünden hemen önce tamamladığı birkaç düzyazı metinden biri olan Satranç’ı kaleme aldığı sırada, karısı Lotte Zweig ile birlikte göç ettiği Brezilya’da yaşamaktaydı. Satranç’ta da, olay yeri olarak New York’dan Buenos Aires’e gitmekte olan bir yolcu gemisini seçmiştir. Bu gemide tamamen rastlantı sonucu karşılaşan üç kişi: yeni dünya satranç şampiyonu Mirko Czentovic, sıradan bir satranç oyuncusu olan anlatıcı ve bir zamanlar çok usta bir satranç oyuncusu olan, ama hayli zamandır satrançtan uzak kalmış bulunan Dr. B., öykünün aktörleridir.''

Bu kitabı yorumlamak kadar zoru yoktur sanırım. Çünkü hem kısa hem de o kadar mükemmel bir kitap ki eleştirecek pek bir şey bırakmıyor insana . Olay adından da anlaşılacağı gibi satranç üzerine .. Bir tarafta satranç ustası Czentovic bir tarafta yıllardır satranç tahtasını eline almamış Dr.B. Bakmayın öyle sadece olay satranç dediğime bu kitapta bol bol hırs var , Nazilerin yapmış olduğu işkenceler , psikolojik analizler ve şizofreni...
   
''Bize hiçbir şey yapmadılar. Bizi tamamen hakim olan bir hiçliğe bıraktılar, çünkü bilindiği gibi yeryüzünde hiçbir şey bir insana hiçlik kadar baskı yapamaz. ''

Tabi kitapta dikkat çeken şey yazarın hayatından da ortak noktalar bulunması . Nazilerin bahsedildiği sahneler, işkenceler , sürgün... Sanki yazarın hayatından kesitler verilmiş gibi . Yazarımızın bu kitabı tamamladıktan sonra eşiyle intihar etmesi ve bu kitapla sükse yapmış olması ne ironik dedirtiyor insana .

''İçimde bir şey haklı çıkmak istiyordu ve içimde sadece diğer benden başka savaşabileceğim bir şey yoktu.''

Zweig'in kalemi, psikolojik çözümlemeleri olayların akıcılığı derken adeta sizde o ortamda bulunuyorsunuz hatta bizzat satrancı oynayan kişi kendiniz oluyorsunuz .. Kitabı okurken bir solukta bitirdim resmen . Hani derler ya 'elimden kazıyarak bıraktım' diye işte aynen öyle .. Tabi sonrası bitmeseydi diye bir hüsran.. 
Kitabı bitirdikten sonra dediğim tek şey 'Zweig'in tüm kitaplarını okumalıyım!
Bu kitabı en çok kitap okumayı sevmeyen insanlara başlangıç kitabı olarak önerebilirim.Eğer hala okumadıysanız tereddüt etmeyin ve elinize alın . Kısacısı ; Okuyun,okutturun..

Biz sonraki yazıda görüşmek üzere :))


You May Also Like

21 yorum

  1. heeeey aramıza hoşgeldiiiin görüşürüz yineeee durkheiiim hihihi :)

    YanıtlaSil
  2. Bu kitabi listeme ekleyip eklememe konusunda kararsız kalmıştim. Agır olduğunu düşünüyordum. Bu yorumdan sonra biraz daha ertelemeye karar verdim. Hiç kaldiracak durumda degil ☺ bol okumalı bir yıl dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Düşündürmesi konusunda evet birazcık ağır ama hem çok ince hem de çok akıcı olunca pek hissetmiyorsun . Bence şöyle bir gün kahveni alıp sakin bir kafayla okumalısınn :) Dileklerin için de çok teşekkür ederimm :))

      Sil
  3. zweig çok ünlendi bizde yaaa son zamanlarda. iyi tabii. okudum bikaç tanee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ince olması,fiyatı,dilinin akıcısı olması baya etkili sanırım :) Bir de insan birini beğenince diğer kitaplarına da bakayım bi diyor :)

      Sil
  4. satranç,hırslar,naziler,işkenceler,psikolojik analizler ve şizofreni..🤔 ilginç bi kitapmış ama iyi yorumlamışsın..emeğine sağlık..🙂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederimmm , sende mutlaka okumalısınn :)

      Sil
  5. Stefan Zweig yeni okumaya başladığım yazarlardan ama sanırım dili sade, konuyu uzatmayan, dallandırıp budaklandırmayan bir yazar ki; gerçekten o tür uzayıp giden romanları okuyamıyorum. Şu an okuyorum bir tane mesela ama işte bitmiyor :D Bloğumda da yan tarafta 'okuyorum' şeklinde göreceğin üzere :D
    Yazarın intihar ettiğini biliyordum ama bu kitaptan sonra olduğunu bilmiyordum, bir şey daha öğrenmiş oldum sayende :)
    Bence de okunmalı, not aldım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ah , ah bilirim o kitapları hele bide kitapları yarım bırakmayı sevmiyorsan işkence gibi geliyor insana :)) Zweig psikolojik analizler yapıyor olsa da yormayan bir havası var o yüzden okuması kolay oluyor :)
      Birbirimizden daha çok şey öğreniriz umarımmm :)
      Mutlaka oku , yorumun için de çok teşekkür ederimm :)

      Sil
  6. Birçok insanın, ben dahil, başına gelen şeyi yaşamışsın. İnsan Stranç'la yazarı keşfediyor, sonra bütün kitaplarını okumalıyım diyor .-) Ben on civarında kitabını okudum. Neyse ki yazar çok kitap yazmış. Daha okunacak çok kitabı var :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende bir çok kişinin bu şekilde keşfettiğini gördüm ama gerçekten Satranç , Zweig'e başlamak için doğru bir kitap bence :)
      Bende hepsini okumayı diliyorum :)

      Sil
  7. Zweig'e bir çok okur bu kitabıyla başlamıştır sanırım :) Okumadığım daha bir çok kitabı var, yavaş yavaş okuyorum. Bu kitabı ise benim içinde başlangıçtı.:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahaha evet bende hep bunu okuyorum :)
      Bende hepsini yavaş yavaş okumaya çalışıyorum :)

      Sil
  8. Kitap fuarında görüp almamıştım. Tekrar bir bakayım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bakmalısınız mutlaka , fiyatı çok uygun zaten :)

      Sil
  9. Yeni başladım okumaya henüz daha başlangıç aşamasındayım. E-kitap okurum diyenler için fiyatlar oldukça uygun. Daha sonra tekrar bir değerlendirme yorumu atabilirim.

    https://play.google.com/store/books/details?id=n-ftAwAAQBAJ

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel bir kitap , beğeneceğine eminim :)

      Sil
  10. Merhaba, Stefan Zweig paylaşımın için teşekkürler. (: Stefan Zweig'in dilimize kazandırılan en güncel kitabı GELECEĞİN ÜLKESİ hakkındaki güncel yazımı okumanı önerebilirim. Saygılarımla.

    https://forestofnoreturn.blogspot.com/2018/08/modern-stefan-zweig-olmak-icin-hazirim.html

    YanıtlaSil
  11. Zweig'in gezi kitaplarının etkisinden hala çıkamadım. Yeni basılan Geleceğin Ülkesi Brezilya kitabını tavsiye ederim.

    Okuduğum eserlere dair denemelerimi okumak isterseniz linkten ulaşabilirsiniz.

    YanıtlaSil
  12. Merhabalar,

    Avusturyalı roman, tiyatro, biyografi yazarı Stefan Zweig’i ilk olarak ”Satranç” kitabıyla tanımıştım. ‘’Olağanüstü Bir Gece’’ adlı romanını da dün itibariyle bitirdim. ”Olağanüstü Bir Gece”, seçkin bir burjuva olarak rahat ve tasasız varoluşunu sürdürürken giderek duyarsızlaşan bir adamın hayatındaki dönüştürücü deneyimini anlatmaktadır. Romanda beni en çok etkileyen cümle şu iki cümle olmuştu:

    -Kendisini bulmuş olan insan dünyada hiçbir şeyi kaybetmeyecektir. Kendi içindeki insanı kavramış olan insan ise bütün insanlığı anlayacaktır.

    -Ne var ki bu satırları zaten sadece kendim için yazacaktım ve kendime bile tam açıklayamadığım bir şeyleri başkaları için anlaşılır kılmak gibi bir niyetim hiç yoktu.

    ‘’Olağanüstü Bir Gece’’ adlı romandan altını çizdiğim, en sevdiğim yirmi alıntıyı okumanız için sizinle de paylaşmak isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/olaganustu-bir-gece-romanindan-muhtesem-20-alinti/

    Umuyorum ilgiyle okursunuz,
    edebiyatla ve sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil

Yorumlarınız için teşekkür ederim :)
Yorumlarınızı anonim olarak da bırakabilir ve beni bilgilendir butonuna basabilirsiniz :)